Siirry pääsisältöön

Fotogrammeja ja kenkälaatikkokuvia

Pientä jännitystä ja intoa puhkuen nousin vanhat portaat Pekkalan kartanon 2. kerrokseen. Kokeneet tekijät ja uudet valokuvausta harrastavat tai siitä eri tavoin kiinnostuneet kokoontuivat pieneen luokkaan tutustumaan toisiinsa. Valokuvausryhmä olikin tänä syksynä aivan täysi, vaikka joskus kurssi on ollut jopa peruuntumisuhan alla.

Monet digikuvauksen temput ovat tulleet tutuiksi reilun 10 vuoden kuvausharrastuksen tiimoilta ja omat interssini kurssille olivat päästä tutustumaan perinteiseen valokuvaukseen, saamaan inspiraatiota harrastukseen, sekä eväitä työhön. 3-kymppisenä ei ihan natiividigisukupolvelaisena olivat vähän sinnepäin sihdatut paperikuvat todellisuutta vielä ylioppilaspäivänäkin, mutta tuo "old school" pimiökehitettävä mustavalkokuvaus on niin harvinaista, että eihän sitä suunnilleen missään ole mahdollista päästä kokeilemaan ilman tällaista ohjausta, ympäristöä ja välineitä.

Opettaja Tiina Geijer innosti heti teemojen äärelle. Tutustuimme pimiöön ja saimme heti kohta käsiimme pahviset kenkälaatikkokamerat. Siis mitä – onko tarkoitus ottaa valokuvia kenkälaatikolla? Laatikko on värjätty mustaksi sisältä ja siinä on neulankokoinen reikä, sekä pahvinen suljin. Reiän läpi sen on tarkoitus heijastaa kuva taakse kiinnitetylle valokuvapaperille.

Valokuvapaperiahan ei saanut sitten missään nimessä käsitellä valossa, vaan ainoastaan pimiössä. Pimeydessä me sitten virittelimme ensin testipalat, sekä myöhemmin valokuvan kokoiset paperit kenkälaatikkoihimme ja lähdimme kartanon ympäristöön etsimään kuvauskohteita Tiinan ohjeistamilla valotusajoilla.

Kurssilaisten kenkälaatikolla kuvattuja koepaloja ja negatiiveja


Kuin lapset uudet lelut hyppysissään kiikutimme laatikot takaisin pimiöön kehitystä varten. Paperi oli tässä vaiheessa vielä valkoinen, mutta ensimmäiseen kehiteliemeen sen upotettuani, siihen alkoi piirtyä mustavalkoisena kuva. Ja lopulta kuva olikin sen puskan näköinen, johon laatikon olin asetellut. Tässä oli elämäni ensimmäinen negatiivi. MITEN tuo kuvan piirtyminen paperinpalalle reiän läpi oli mahdollista – jääköön heidän selitettäväksi, jotka tietävät miten lentokone lentää ja kuinka sähkö kulkee. Ensimmäinen tehtävämme oli tuo alkeellinen Camera Obscura.

Kotiin viemisiksi jäi pieni samalla idealla toimiva laatikkokamera, jonka saisi virittää valitsemaansa kohteeseen kiinni ottamaan kahden viikon valotusajan kuvaa. Jännittävää.


Pimiössä apuna on vain punainen valo, joka ei valota kehittämätöntä valokuvapaperia.
Vieressä yksi suurennuskoneista, jolla kuvat valotetaan. Kuten kameraan, tähänkin saa määriteltyä aukon ja valon ajan.


Tyhjä paperi dipataan kolmessa nesteessä. Ensimmäisessä kehitteessä siihen piirtyy kuva. Keskeyte nimensä mukaan keskeyttää kuvan piirtymisen ja kiinnite lopuksi kiinnittää sen paikoilleen. Nesteiden jälkeen kuvat huuhtoutuvat vielä vedessä 5 minuutin ajan, jonka jälkeen ne kuivataan.

Kolmannella kerralla saimme päästää luovuuden valloilleen taas uuden ihmeellisen Fotogrammi-tekniikan parissa. Visuaalisena ja käsillä tekemistä rakastavana ihmisenä kaikki uusi ”näperrys” on aina kiehtovaa. Se, mikä digikuvauksessa on helppoa onkin perinteisessä kuvan tekemisessä vaikeaa: Kaikki pitää suunnitella tosi tarkasti ennen kuin painaa valotusnappia. Tutustuimme Fotogrammin tekemiseen, eli teimme valokuvia ilman kameraa suurennuskoneella.

Asettelimme erilaisia valoa läpipäästäviä tai päästämättömiä esineitä lasille. Luonnosta löytyvät kasvit ja eluka(n osa)t kiinnostivat minua erityisen paljon.

Opimme, että koepalat kannattaa aina tehdä ennen varsinaista kuvausta, eli otetaan pieni suikale valokuvapaperia ja asetetaan kuvauskohteita sen päälle. Sitten mustan pahvin kanssa ”ammutaan” valoa suurennuslaitteella 2 sekunnin erissä paljasten pieni pala kerrallaan kohdetta. Valkoinen paperi viedään kehitysnesteisiin, ja siihen on piirtynyt kuva, josta voi tarkkailla minkä valotusajan kohdalla kuva näyttää parhaimmalta.


Koepaloja, joissa näkyy 2 sekunnin valotusraidat.


Tein forogrammeja sulista, heinistä, saniaisista ja lasimaljakoista. Hauskaa touhua! 
Näissä negatiiveissä kuvat ovat vastaväreissä. Kamera on vielä tässä vaiheessa rekvisiittana :)

Fotogrammin teko on niin hykerryttävää, sillä koskaan ei oikein etukäteen tiedä millainen lopputulos on. Erilaiset valotusajat, aukot ja esineiden erilaiset valoaläpäisevät ja -heijastavat ominaisuudet vaikuttavat kuvan muodostumiseen. Oman vau-hetkeni sain, kun iskin kuusikulmaisilla kuvioilla koristellun lasimaljakon alustalle ja otin siitä fotogrammin. Lopputulos on omituinen röntgenkuva hunajakennomaisesta määrittelemättömästä esineestä.

Fotogrammikuva on negatiivi, eli sävyt ovat vastaväreinä. Tein pinnakkaisvedoksena seuraavalla kerralla maljakkokuvasta positiivin, jossa sävyt ovat oikein päin. Jotenkin omaa silmää miellyttää silti tuo mustataustainen negatiivi.


Videoissa vertailussa alkuperäinen kohde, negatiivi ja positiivi.

Saimme myös osallistua yhteistilaukseen, jossa jokainen sai ostaa perinteisen mustavalkokuvauksen filmejä ja haluamaansa valokuvauspaperia. Lähes kaikki muut taisivat haluta klassisemman kiiltävän pinnan, mutta itse olen niin mieltynyt mattapintaisiin asioihin, että valitsin helmiäisen, joka heijastaa valoa lievemmin. Odotan innolla, että pääsen myöhemmin kehystämään otokseni näkyvälle paikalle! :)
 
Ainiin, siitä kahden viikon valotusajan boksikuvasta tuli tällainen (kuvattuna näytöltä). Kirkas viiva on auringon reitti aamuisin.


Tässä oli kuvausspottini ja kamerani kauniisti teipattuna ikkunaan:



Innolla odotellen tulevia kertoja,

- Katja L.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kädet saveen - Dreijaamisen alkeita

Kahdella viime kerralla olen päässyt käsiksi siihen, mitä ennen kurssia eniten odotin, eli dreijaamiseen. Teksti ei ole paras väline kertomaan, miltä dreijaamisen harjoittelu näyttää, joten otin pie-nen pätkän videota. Vertailun vuoksi voi katsoa ammattilaisten videoita Youtubesta. Tämä ei ole ihan ensimmäinen kosketus saveen, vaan jokunen toisto on jo alla. Jonkinlainen käsitys hommasta alkaa muodostua mutta kuten arvelinkin, dreijaus ei ole niin helppoa kuin miltä se näyttää. Kiinnostavaa se kuitenkin on, jopa koukuttavaa!  Dreijaamisessa tarvitaan näppituntumaa, ja silmän ja käsien yhteistoimintaa. Levyllä pyörivää savea ei voi pakottaa, tai se hajoaa. Hyödyntämällä kiertoliikkeestä tulevaa voimaa hienovaraisesti ohjaillen, astiasta saa haluamansa muotoisen. Käyttämällä sopivan määrän vettä kädet eivät tartu kiinni astiaan. Videosta on nähtävissä, miten savi meinaa välillä karata käsistä. Astian muovaami-nen onnistuu hyvin aika pitkälle, kunnes jossain vaiheessa reun...

Kädet saveen!

Olen Teemu , 24-vuotias joensuulainen opiskelija ja olen ensimmäistä kertaa keramiikkakurssilla. Kiinnostuin keramiikasta nähtyäni dreijausvideoita, joissa savipalasesta muotoutuu tai oikeastaan kasvaa astia melkein kuin itsestään. Tai siltähän se näyttää. Miten se itseltäni onnistuu, selviää myöhemmin. Materiaalina savi on konstailematon ja siitä käsin työstetyt esineet ja astiat (toivottavasti tulevat omanikin) ovat kauniita ja jotenkin inhimillisiä; ei muotista tulleita elottomia kuppeja vaan persoonallisia luomuksia. Ensimmäinen kurssikerta jäi minulta välistä, joten toisen alku käytiin pikakelauksella: on olemassa lukuisia erilaisia savimassoja, erilaisia polttolämpötiloja, erilaisia lasitteita, työstötapoja ja ties mitä. Kaikkea informaatiota en kyennyt muistamaan, mutta onneksi pääsin itse asiaankin: Paketista savea pöydälle ja muotoilemaan. Teoriatietokin kyllä kertautuu työvaiheiden mukana ja eri savimassoja kokeillessa. Muki valmistuu makkaratekniikalla Savea voi t...

Impro! Joo! 2

Raahustan väsyneenä postilaatikolle hakemaan aamun lehteä. Lehti kertoo, että on torstai. Nopeat aivoni pakottavat hymyn huulilleni, ennen kuin tajuan miksi. No, sehän on improilta tänään! Torstai on helposti yksi lempiviikonpäivistäni juuri impron ansiosta. Impron aikana unohtuu kaikki muu; niin päänsärky, seuraavan päivän ruoan miettiminen kuin sotkuinen koti. Minulle on tärkeää, että on olemassa harrastus, jossa pää tyhjentyy arkisista asioista ja pitää keskittyä juuri siihen hetkeen. Improtuntien aluksi on aina lämmittelyä , jossa lämmitellään keho ja aivot. Nopeilla leikeillä, joissa tarkkaavaisuuden pitää olla juuri siinä hetkessä saadaan myös mieli tyhjennettyä. Lämmittelyleikkeinä käytimme esimerkiksi metroa , jossa tehdään tuoleista piiri. Tuoleja on yhtä monta, kuin osallistujia. Yksi pelaajista on piirin keskellä ja yrittää päästä tyhjälle tuolille istumaan samalla, kun muut pelaajat siirtyvät koko ajan eteenpäin. Suuntaa voi myös vaihtaa, jolloin syntyy helposti yhteent...