Siirry pääsisältöön

Nihongo o benkyoushimasu | japanin opiskelua

Japanin kieltä aletaan opiskella usein monenlaisista lähtökohdista. Moni haluaa oppia sitä animen, mangan tai pelien innoittamana, toiset ovat kiinnostuneita japanilaisesta ruuasta, historiasta tai muusta kulttuurista. Omalla kohdallani opiskelu alkoi silkasta uteliaisuudesta ventovieraaseen kieleen, kun aikoinani sain mahdollisuuden aloittaa kielen perusteisiin tutustumisen opintojen yhteydessä.

Usein kynnys aloittaa opiskelu erityisesti kielissä, jotka poikkeavat niinkin suuresti länsimaisista kielistä, on isoin este kielen oppimiselle. Japanin kanssa sen outous johtuu erityisesti sen omalaatuisesta kirjoitusjärjestelmästä, joka koostuu kolmesta eri ryhmästä: hiraganat (tavumerkistö pääasiassa partikkelien ja taivutuspäätteiden kirjoittamiseen), katakanat (toinen tavumerkistö vierasperäisten sanojen kirjoittamiseen) ja kanjit (kiinalaisiin merkkeihin pohjautuvat merkit, joilla kirjoitetaan sanojen vartalot).


Japani 4.1. -kurssilla on jo edetty kummankin tavumerkkien kirjoittamisesta ja lukemisesta, joka on välttämätöntä minkäänlaisen japaninkielisen tekstin lukemiseen, sillä lapsille tarkoitetut tekstit kirjoitetaan usein joko pelkästään niillä tai kanjien päällä kulkevia ’aukikirjoituksia’, furiganoja, käyttäen. Tällä kurssilla opiskelu jakaantuu kahteen erilaiseen tuntiin vuoroviikoin: kanji- ja kielioppitunteihin.

Ensimmäisellä kanji-tunnilla pääsimme suoraan verryttelemään vanhoja taitoja muodostamalla lauseita pinosta nostamiemme merkkikorttien pohjalta. Ainakin minulle on jo tuttua nähdä merkki, joka näyttää tutulta, mutta jonka merkityksestä en ole varma. Niin kävi tälläkin kertaa, mutta hetken perehtymisen jälkeen häkkyrät paljastuvat melko tutuiksi merkeiksi: tarkoittaa ’viikkoa’ ja yleisimmin ’pestä’. Tämän jälkeen vuorossa oli uusien merkkien opiskelemista.

Tässä olen huomannut, että kaikkein paras tapa oppia merkit ja niistä muodostuvat sanat, on tutustua niiden etymologiaan, jota opettaja avaakin tunnin aikana. Näin esimerkiksi se, että kirjasto kirjoitetaan 図書館, jossa merkit tarkoittavat ’karttaa’ (neliö kuvaten paperia ja sille piirretyn maan rajoja), ’kirjoittaa’ tai harvinaisemmin ’kirjaa’ (kuvastaen pensseliä pitelevää kättä) ja ’isoa rakennusta’, siis rakennusta, jossa pidetään kirjoja ja karttoja. Tätä kautta aukea kanjien logiikka on aina kiehtonut minua.


Kielioppitunti oli myös vanhan kertausta, tässä tapauksessa partikkeleja, jotka ilmaisevat muun muassa lauseenjäseniä sekä erilaisia puheen sävyjä. Ja täytyy kyllä sanoa, että se tuli tarpeeseen, vaikka tunnistankin ne ja niiden merkityksen tekstistä ja puheesta, mutta on aivan eri asia muistaa mikä sopii mihinkin käyttötarkoitukseen parhaiten. Mutta ehdottomasti paras osa tuntia ovat niihin ripotellut relevantit muruset japanilaisesta kulttuurista ja elämänmenosta. Esimerkiksi uusin yllätys minulle oli, että japanilaisissa kouluissa ei opeteta ollenkaan uskontoa, vaan sen sijaan aineena on etiikka, jossa käsitellään hyvää kansalaisuutta.

En malta odottaa mitä muuta pääsenkään tänä vuonna oppimaan.

- Anna U.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kädet saveen - Dreijaamisen alkeita

Kahdella viime kerralla olen päässyt käsiksi siihen, mitä ennen kurssia eniten odotin, eli dreijaamiseen. Teksti ei ole paras väline kertomaan, miltä dreijaamisen harjoittelu näyttää, joten otin pie-nen pätkän videota. Vertailun vuoksi voi katsoa ammattilaisten videoita Youtubesta. Tämä ei ole ihan ensimmäinen kosketus saveen, vaan jokunen toisto on jo alla. Jonkinlainen käsitys hommasta alkaa muodostua mutta kuten arvelinkin, dreijaus ei ole niin helppoa kuin miltä se näyttää. Kiinnostavaa se kuitenkin on, jopa koukuttavaa!  Dreijaamisessa tarvitaan näppituntumaa, ja silmän ja käsien yhteistoimintaa. Levyllä pyörivää savea ei voi pakottaa, tai se hajoaa. Hyödyntämällä kiertoliikkeestä tulevaa voimaa hienovaraisesti ohjaillen, astiasta saa haluamansa muotoisen. Käyttämällä sopivan määrän vettä kädet eivät tartu kiinni astiaan. Videosta on nähtävissä, miten savi meinaa välillä karata käsistä. Astian muovaami-nen onnistuu hyvin aika pitkälle, kunnes jossain vaiheessa reun...

Kädet saveen!

Olen Teemu , 24-vuotias joensuulainen opiskelija ja olen ensimmäistä kertaa keramiikkakurssilla. Kiinnostuin keramiikasta nähtyäni dreijausvideoita, joissa savipalasesta muotoutuu tai oikeastaan kasvaa astia melkein kuin itsestään. Tai siltähän se näyttää. Miten se itseltäni onnistuu, selviää myöhemmin. Materiaalina savi on konstailematon ja siitä käsin työstetyt esineet ja astiat (toivottavasti tulevat omanikin) ovat kauniita ja jotenkin inhimillisiä; ei muotista tulleita elottomia kuppeja vaan persoonallisia luomuksia. Ensimmäinen kurssikerta jäi minulta välistä, joten toisen alku käytiin pikakelauksella: on olemassa lukuisia erilaisia savimassoja, erilaisia polttolämpötiloja, erilaisia lasitteita, työstötapoja ja ties mitä. Kaikkea informaatiota en kyennyt muistamaan, mutta onneksi pääsin itse asiaankin: Paketista savea pöydälle ja muotoilemaan. Teoriatietokin kyllä kertautuu työvaiheiden mukana ja eri savimassoja kokeillessa. Muki valmistuu makkaratekniikalla Savea voi t...

Impro! Joo! 2

Raahustan väsyneenä postilaatikolle hakemaan aamun lehteä. Lehti kertoo, että on torstai. Nopeat aivoni pakottavat hymyn huulilleni, ennen kuin tajuan miksi. No, sehän on improilta tänään! Torstai on helposti yksi lempiviikonpäivistäni juuri impron ansiosta. Impron aikana unohtuu kaikki muu; niin päänsärky, seuraavan päivän ruoan miettiminen kuin sotkuinen koti. Minulle on tärkeää, että on olemassa harrastus, jossa pää tyhjentyy arkisista asioista ja pitää keskittyä juuri siihen hetkeen. Improtuntien aluksi on aina lämmittelyä , jossa lämmitellään keho ja aivot. Nopeilla leikeillä, joissa tarkkaavaisuuden pitää olla juuri siinä hetkessä saadaan myös mieli tyhjennettyä. Lämmittelyleikkeinä käytimme esimerkiksi metroa , jossa tehdään tuoleista piiri. Tuoleja on yhtä monta, kuin osallistujia. Yksi pelaajista on piirin keskellä ja yrittää päästä tyhjälle tuolille istumaan samalla, kun muut pelaajat siirtyvät koko ajan eteenpäin. Suuntaa voi myös vaihtaa, jolloin syntyy helposti yhteent...